BLOG

SXO w praktyce: Jak połączyć optymalizację pod użytkownika i wyszukiwarki, aby zwiększyć konwersje?

SXO w praktyce: Jak połączyć optymalizację pod użytkownika i wyszukiwarki, aby zwiększyć konwersje?

Dziś pozycjonowanie stron internetowych nie polega wyłącznie na prowadzeniu działań technicznych. Konieczne jest takie przygotowywanie witryn, aby były one zgodne z wytycznymi algorytmów SEO, ale też z potrzebami użytkownika. Właśnie z połączenia tych dwóch fundamentalnych kwestii powstało SXO. 

Czym jest SXO? Co warto o tym wiedzieć?

SXO to skrót od pojęcia Search Experience Optimization. Oznacza połączenie SEO (pozycjonowanie) i UX (user experience – dopasowanie do potrzeb użytkownika). SXO łączy w sobie najważniejsze kwestie dotyczące optymalizacji pod algorytmy i użytkowników. 

Działania SXO definiuje się jako zespół procesów, który ma wpłynąć na poprawę widoczności strony internetowej w wyszukiwarce internetowej (głównie Google, ale nie tylko), ale również na optymalizację doświadczeń klientów pod kątem użytkowania danej witryny.

Dlaczego SXO jest tak istotne?

Przede wszystkim bezpowrotnie minęły już czasy witryn internetowych, które nastawione są wyłącznie na wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Wyobraźmy sobie hipotetyczną sytuację, że strona A zajmuje pierwszy wynik w wynikach na określone słowo kluczowe. Znacznie poprawia się liczba odwiedzin danej witryny. Użytkowników, którzy mogą być potencjalnie zainteresowani zakupem produktów lub skorzystaniem z usługi jest więc wielu.

Mimo to, współczynnik konwersji jest niski. Może się dziać tak dlatego, że na stronie nie ma istotnych dla klienta elementów ułatwiających zakup, a opisy produktów i kategorii są niskiej jakości. Z tego względu tak ważny jest UX. 

Eksperci zauważyli, że SEO i UX to elementy zależne od siebie. Konieczny jest balans między optymalizacją, a dopasowaniem witryny do potrzeb użytkownika. Połączenie tych działań noszą miano SXO i wyłącznie one pozwalają w wymierny sposób zwiększyć współczynnik konwersji.

Zdj 1. SEO i UX to elementy współgrające ze sobą. To tzw. SXO

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/kreda-tablica-seo-ux-webdev-792182/

Jakie elementy SXO wpływają na współczynnik konwersji?

Zacznijmy od tego, czego na pewno nie wolno robić. Bardzo duże nasycenie frazami kluczowymi tekstów, kanibalizacja fraz, a nawet oszustwo w SEO (pozycjonowanie strony na łatwiejsze słowa kluczowe, aby pozyskać użytkowników zainteresowanych czymś innym) to relikt przeszłości.

Wynik w wyszukiwarce Google musi wynikać z odpowiedniego dobrania frazy kluczowej do potrzeb użytkowników, wdrażania fraz w content w naturalny sposób, a także z dbałości o wysoką jakość witryny (włącznie z elementami technicznymi). To wszystko nie tylko części istotne dla SEO, ale też dla użytkowników. Wspierają więc działania UX.

Jakie elementy SXO przekładają się natomiast na współczynnik konwersji?

  • Treść na stronie internetowej – dla użytkownika ważne są teksty, które pomogą mu dokonać wyboru odpowiedniego produktu. Dotyczy to zarówno opisów produktów, kategorii, jak i wpisów na blogu. SXO promuje eksperckie, merytoryczne i prosprzedażowe treści.
  • Intuicyjna i czytelna szata graficzna – user strony internetowej od początku musi potrafić się po niej poruszać. Szata graficzna powinna przyciągać uwagę, ale z drugiej strony powinna być na tyle czytelna i prosta, żeby ułatwić korzystanie z każdej funkcji witryny.
  • Responsywność witryny – współczynnik konwersji poprawia dostępność strony na każde urządzenie (w tym mobilne), a także prawidłowe ładowanie się na monitorach i wyświetlaczach o zróżnicowanej wielkości.
  • Zabezpieczenie użytkowania strony – elementy takie jak protokół SSL, podwójne szyfrowanie przy logowaniu i certyfikaty zabezpieczające poprawiają komfort użytkownika i sprawiają, że ten chętnie dokona zakupów. 

Do tego wszystkiego należy dołożyć także pełną sprawność witryny pod kątem technicznym i czytelny system dokonywania zakupów. Dzięki temu łatwiej jest przekonać użytkownika do konwersji na witrynie. To działania SXO, które przynoszą korzyści.

Pozostałe wpisy

które moga Cię zainteresować

Jakie dane mogę wyciągnąć z e-maila?

Najczęstszą i najszybszą odpowiedzią podczas spotkań z marketerami są: OR, CTR oraz w co klikają odbiorcy. Natomiast ta wiedza to dopiero wierzchołek góry lodowej, bo potencjał, jaki można wyciągnąć z e-maila jest dużo większy. Przykład? Pan Jan odbi...

Wpływ e-mail marketingu na SEO

W ostatnim czasie zadaliśmy sobie pytanie: jak działania e-mail marketingowe wpływają na pozycję danej strony internetowej w przeglądarce? Kolokwialnie mówiąc czy wysyłanie newsletterów i mailingów reklamowych podniesie pozycję danego serwisu w wyszu...

Komunikacja online w e-commerce

Komunikacja online, to jeden z najbardziej przydatnych aspektów dla prawie wszystkich aktywnych internautów, przy wyborze produktów i usług – takie dane prezentuje w najnowszym badaniu IAB Polska. Na koniec 2012 roku Związek Pracodawców Branży Intern...

Opinie naszych klientów

Przeczytaj, co mówią o nas inni

BLOG
fb
ln
yt