BLOG

Wydatki na reklamę on-line w Polsce - INFOGRAFIKA

Wydatki na reklamę on-line w Polsce - INFOGRAFIKA

Według badania AdEx – realizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska – w trzecim kwartale 2015 roku wydatki na reklamę online w Polsce wzrosły o 20,4%. W pierwszych trzech kwartałach rynek komunikacji cyfrowej osiągnął dzięki temu wartość 2,19 mld złotych. Obserwowane trendy wskazują na to, że na koniec roku przekroczona została granica 3 mld zł.

Tak duża dynamika wzrostu dowodzi, że reklamodawcy coraz bardziej doceniają efektywność i potencjał interaktywnego kanału komunikacji. Jest to naturalne, przecież internet staje się podstawowym kanałem pozyskiwania informacji, rozrywki, komunikacji. Skoro użytkownicy spędzają coraz więcej czasu korzystając z internetu, reklamodawcy właśnie tutaj chcą do nich dotrzeć ze swoimi przekazami reklamowymi. - wyjaśnia Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.

Od stycznia do września 2015 roku dynamika wzrostu wartości reklamy cyfrowej wciąż rosła, osiągając w kolejnych kwartałach coraz wyższy indeks: +13%, +17% oraz +20%. Cały ten okres zamknął się dynamiką na poziomie +17,1%, co oznacza pozyskanie dodatkowych 319 mln zł względem porównywalnego okresu roku wcześniejszego. Jeśli roczna fala badania potwierdzi, że czwarty kwartał zakończył się dynamiką na poziomie powyżej 10%, oznaczać to będzie że w 2015 roku przekroczona została rekordowa wartość 3 mld zł. Biorąc pod uwagę obserwowane trendy oraz pozytywne opinie dochodzące z rynku, wartość ta mogła osiągnąć nawet 3,1 mld zł. Wyniki roczne poznamy najpóźniej w kwietniu.

Ranking poszczególnych formatów w cyfrowym torcie reklamowym pozostaje bez zmian. Nadal obserwowany jest wzrost znaczenia reklamy graficznej, która zwiększyła swą wartość o 27% a udział o prawie 4 punkty procentowe. Duży wpływ na tempo rozwojowe tego formatu ma wideo online z dynamiką na poziomie 24% oraz reklama w social media, której wartość wzrosła o 94%. Pozostałe formaty także zanotowały wzrosty, oprócz e-mail marketingu, który wyhamował zmniejszając swą wartość o około 8 mln względem porównywalnego okresu roku wcześniejszego. Dwucyfrowy wzrost zanotował marketing w wyszukiwarkach (+12%), zaś ogłoszenia zanotowały indeks na poziomie +11%. Warto także zwrócić uwagę na utrzymującą się wysoką trzycyfrową dynamikę wydatków reklamowych w urządzeniach mobilnych, która wzrosła o 252% i pozyskała prawie 14% tortu reklamowego online.

Biorąc pod uwagę strukturę branżową, nie uległa ona znacznej zmianie. Najwięcej wydały: motoryzacja (20% udziału), finanse (11%) i ex aequo nieruchomości oraz handel (9%). Największą dynamikę wzrostu odnotowały kategorie „media, książki, CD i DVD” oraz „napoje i alkohole”.

 IAB_PwC_AdEx_2015Q3_infografika

 

O badaniu

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 17 grudnia 2015 r.

Źródło: http://iab.org.pl/aktualnosci/iabpwc-adex-wzrost-wydatkow-na-reklame-online-w-polsce-o-ponad-20/ 

Pozostałe wpisy

które moga Cię zainteresować

Grudzień w marketingu: Święta, sylwestrowe szaleństwo i noworoczne postanowienia

Grudzień to wyjątkowy miesiąc dla marketingu, pełen świątecznego blasku, noworocznych postanowień i sezonowych okazji. Poszukujemy nie tylko idealnych prezentów i świątecznych dekoracji, ale również unikalnych sposobów na celebrowanie i przywitanie N...

Listopad w marketingu: Black Friday, Cyber Monday i przygotowania do zimy

Kalendarzowo jesień w pełni, a listopad swym chłodem przywodzi na myśl zimowe chwile. Czas zadumy i refleksji, gdy dni stają się krótsze, a noce dłuższe. W sklepach powoli pojawia się asortyment świąteczny. Wielkimi krokami zbliża się dzień największ...

Październik w marketingu: różowy październik, Dzień Nauczyciela, Halloween i inne branżowe wydarzenia

Po lecie zostały już tylko wspomnienia, w kalendarzu zaś na dobre zagościł jesienny klimat, a z nim nadeszło wiele okazji do inspirujących kampanii reklamowych. Przed nami październik: miesiąc, który dla marketerów jest bardzo kreatywnym czasem, nie ...

Opinie naszych klientów

Przeczytaj, co mówią o nas inni

BLOG
fb
ln
yt