Pośrednik, arbiter, mediator? Jaka jest obecnie rola sieci afiliacyjnych? Nie ulega wątpliwości, że stanowi ona nieodzowne spoiwo pomiędzy klientem a wydawcą. To od niej zależy zadowolenie każdej ze stron, więc ważne jest, aby przestrzegać kilku warunków dobrej współpracy. Poniżej kilka wskazówek dla reklamodawców, aby zrozumieli jak ten ekosystem działa. Reklamodawcy i wydawcy uzyskają swoistą checklistę - na co powinni zwracać uwagę wybierając sieć, aby ich marketing afiliacyjny był owocny.
Afiliacja to zachowanie polegające na nawiązaniu i podtrzymaniu pozytywnych kontaktów i współpracy przez jednostkę lub grupę, organizację z innymi grupami i organizacjami. Definicja ta niemalże w całości odpowiada funkcji sieci afiliacyjnych, które w obecnym świecie reklamowym pełnią bardzo istotną rolę. Są one z jednej strony kanałem dystrybucji produktów reklamowych swoich reklamodawców. Z drugiej „żywicielem” wydawców, czyli właścicieli powierzchni reklamowych – począwszy od blogów, witryn, forów, kończąc na bazach mailingowych. Mało kto zdaje sobie sprawę, że codzienność funkcjonowania sieci afiliacyjnych jest ciągłym wspieraniem obu stron. Tak aby zarówno klient, jak i wydawca, byli ukontentowani rezultatami prowadzonych działań.
Komunikowanie się jest niezwykle istotnym czynnikiem we współczesnym biznesie i nie inaczej jest w świecie afiliacji. Sieć musi umieć wysłuchać klienta, przede wszystkim jego oczekiwań. Musi zrozumieć strategię i politykę reklamodawcy, aby móc zaproponować optymalne rozwiązania w sferze reklamowej. Najczęściej to klient rozdaje karty i przedstawia swoją wizję oraz określa oczekiwania względem planowanych akcji. Sieć, bazując na swoim doświadczeniu, powinna przyjąć argumenty i merytorycznie na nie odpowiedzieć. Zderzenie oczekiwań klienta z rzeczywistością afiliacyjną i rynkiem wydawców, często jest pierwszą sytuacją, w której może dojść do różnicy zdań. Rolą sieci afiliacyjnej w tej sytuacji jest skonfrontowanie potencjału wydawców do oczekiwań klientów i zaproponowanie rozwiązania korzystnego dla obu stron. Bardzo rzadko zdarzają się sytuacje, w których reklamodawca nie dochodzi do porozumienia z siecią afiliacyjną. Komunikacja musi być więc jasna, klarowna i precyzyjna. To podstawowa zasada w pierwszym etapie planowanie kampanii reklamowej, jeśli chodzi o marketing afiliacyjny.
Bez strategii i długofalowego planowania nie należy spodziewać się dobrych efektów. Podstawą działań jeśli chodzi o marketing afiliacyjny jest poznanie planów akcji reklamowych klienta. Reklamodawcy, szczególnie z branży e-commerce planują akcje przynajmniej z miesięcznym wyprzedzeniem. Odpowiednia komunikacja pozwoli sieci afiliacyjnej zaplanować działania w taki sposób, aby klient otrzymywał jak najlepsze wyniki w akcjach, na których najbardziej mu zależy. Jeśli w pierwszym kwartale roku największy nacisk kładziony jest na zimową wyprzedaż oraz akcję na Dzień Kobiet, rolą sieci afiliacyjnej jest skumulowanie jak największej liczby wydawców właśnie pod te dwie konkretne akcje. Warto wówczas wraz z klientem tak zaplanować obie akcje, aby jak największa liczba wydawców przystąpiła do nich.
Dobra sieć afiliacyjna to taka, która zyska zaufanie reklamodawców i będzie transparentna dla wydawców. Zaufanie buduje się tygodniami, a nawet miesiącami i jest to żmudny proces. Składa się na niego szereg czynników, w tym wspominane już wcześniej odpowiednie komunikowanie się, znajomość rynku i elastyczność oferty. Zaufanie to również realna estymacja, a nie obiecywanie gruszek na wierzbie. Klient zaufa sieci afiliacyjnej, która przygotuje dla niej strategię realnych działań, być może z mniejszym efektem od spodziewanego, niż podmiotowi, który naobiecuje złotych gór, a później będzie pokrętnie tłumaczył się z braku realizacji.
Transparentność w stosunku do wydawców jest niezwykle ważna. Zwłaszcza, że nawet małe podejrzenia o nieuczciwe działanie w stosunku do sieci afiliacyjnej mogą skutkować wybraniem konkurencji – rynek przecież nie śpi i chętnie przyjmie w swoje szeregi znanego blogera czy dobrze konwertującą bazę mailingową. Przejrzystość zasad, intuicyjny panel afiliacyjny i regularne wypłaty – takie są oczekiwania wydawcy. Bez nich nie ma co liczyć, że właściciele powierzchni reklamowych będą uczestniczyć w programach partnerskich.
Sieć afiliacyjna powinna na bieżąco estymować, analizować i obserwować sytuację na rynku wydawców. Jest bowiem ona niezwykle ważna w kontekście potencjału jaki daje marketing afiliacyjny. Reklamowanie tego samego produktu przez kilka miesięcy z rzędu może przynieść spadek konwersji, bo jeśli niewiele robi się w zakresie serwowanego contentu. Spadek konwersji często wiąże się ze zniechęceniem wydawców, którzy siłą rzeczy mniej zarabiają na promowaniu danego produktu/usługi. Sieć afiliacyjna musi być wtedy czujna i niezwłocznie szukać optymalnego rozwiązania dla obu stron.
Raport do pobrania TUTAJ
Jacek Konsek, head of agency team, INIS sp. z o.o. Emailingowa Sieć Reklamowa, INIS Afiliacja, Raport Interaktywnie.com, Sieci Afiliacyjne i Programy Partnerskie. Jak zarabiać w Internecie? www.interaktywnie.com
które moga Cię zainteresować
Grudzień to wyjątkowy miesiąc dla marketingu, pełen świątecznego blasku, noworocznych postanowień i sezonowych okazji. Poszukujemy nie tylko idealnych prezentów i świątecznych dekoracji, ale również unikalnych sposobów na celebrowanie i przywitanie N...
Kalendarzowo jesień w pełni, a listopad swym chłodem przywodzi na myśl zimowe chwile. Czas zadumy i refleksji, gdy dni stają się krótsze, a noce dłuższe. W sklepach powoli pojawia się asortyment świąteczny. Wielkimi krokami zbliża się dzień największ...
Po lecie zostały już tylko wspomnienia, w kalendarzu zaś na dobre zagościł jesienny klimat, a z nim nadeszło wiele okazji do inspirujących kampanii reklamowych. Przed nami październik: miesiąc, który dla marketerów jest bardzo kreatywnym czasem, nie ...
Przeczytaj, co mówią o nas inni