Właściwie przygotowany system, dobrze dobrane kanały komunikacji i optymalizacja programu partnerskiego to najważniejsze elementy dzięki, którym sklepy online mogą zarabiać więcej. Sprawdź czy właściwie rozumiesz znaczenie i zasady jakimi rządzi się program partnerski.
Program partnerski, najprościej rzecz ujmując, ma za zadanie przynieść jego organizatorowi dodatkowe przychody generowane przez działania, które w jego imieniu prowadzą partnerzy. Do działań tych zalicza się różnego rodzaju promocje np. polecania i rekomendacje ofert bądź usług właściciela programu partnerskiego. Programy partnerskie, zwane także afiliacyjnymi tworzone są najczęściej przez bezpośrednich producentów, usługodawców czy e-sklepy, którzy to sprzedają produkty z marżą pozwalającą przekazać część zysku partnerowi generującemu ruch.
![]() |
JAK PRZYGOTOWAĆ SYSTEM PARTNERSKI BY DZIAŁAŁ?
Program partnerski może być prowadzony niezależnie od branży, zarówno w sektorze B2C jak i B2B. Różnica między poszczególnymi działaniami będzie polegała na różnej mechanice programu i podejściu do klienta. Inaczej będą także konwertować działania dla specjalistycznego sklepu z elektronarzędziami, a zupełnie innych efektów można oczekiwać po programie partnerskim przygotowanym dla księgarni internetowej.
Pierwsze pytanie na jakie trzeba sobie odpowiedzieć przed uruchomieniem systemu partnerskiego brzmi: „Działać samemu czy z pomocą?”. Możliwości prowadzenia działań afiliacyjnych są dwie:
Który z tych sposobów jest bardziej skuteczny i korzystniejszy dla organizatora? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wybór zależy od wielu czynników takich jak:
Co więc stanowi klucz do sukcesu? Trzy istotne elementy systemu partnerskiego takie jak: produkt, partnerzy i technologia:
![]() |
Gwarancją skuteczności uruchomienia i prowadzenia systemu partnerskiego jest zapewnienie poprawnego funkcjonowania zadań w tych trzech obszarach. Bardzo istotna jest współpraca pomiędzy właścicielem programu (jego organizatorem) a wydawcami, oczywiście bezpośrednia lub przy udziale sieci.
Przygotowując się do uruchomienia programu partnerskiego trzeba odpowiedzieć sobie na klika ważnych pytań.
JAK DOBRAĆ KANAŁY I PARTNERÓW DO WSPÓŁPRACY?
Partner w systemie partnerskim, zwany często afiliantem jest kluczowym elementem całego procesu. To tak naprawdę on ze swoim kanałem komunikacji, z potencjalnymi klientami (znajdującym się w jego bazie adresowej bądź będącymi użytkownikami serwisu) jest wirtualnym sprzedawcą każdego reklamodawcy, który w dużej mierze decyduje o skuteczności prowadzonych działań.
Brak odpowiednich partnerów skutkuje brakiem ruchu na stronach reklamodawcy, a to najkrótsza droga do porażki. W sytuacji, gdy przygotujesz odpowiednie materiały reklamowe, ale z różnych przyczyn nie będzie chętnych do promowania Twoich usług, program partnerski będzie musiał zostać zamknięty.
Z każdym afiliantem ściśle powiązany jest jego kanał komunikacji, w którym prowadzi dialog z klientem i „przemyca” treści reklamowe zachęcając tym samym do przejścia na witrynę reklamodawcy i wykonania określonej akcji. Jeszcze przed kilkoma laty istniał w zasadzie jeden rodzaj wydawców – właściciele witryn, którzy w ramach swojej strony umieszczali skorelowany z ich contentem baner reklamowy. Obecnie można wyszczególnić kilka różne rodzaje afiliantów, często właśnie na podstawie kanałów, w których działają.
Idealny program afiliacyjny nie powinien ograniczać kanałów komunikacji z klientem. Im więcej kanałów jest uruchomionych tym możliwy jest większy ruch na stronie i generowane są większe przychody z programu partnerskiego. Prawdą jest, że nie wszystkie kanały sprzedają, bądź sprzedają w taki sam sposób. Jednak nie zawsze sama sprzedaż jest najistotniejsza.
Jeżeli prześledzisz customer journey klienta i różne ścieżki atrybucji to okaże się, że czasami aby pojawiła się fizyczna sprzedaż klient musi wejść co najmniej trzy, cztery razy w bezpośredni kontakt z marką. Niestety powszechnie obowiązująca zasada last cookie win, która nagradza tych afiliantów, którzy są ostatnim elementem w całej ścieżce zakupowej dosyć mocno spłaszcza ten proces i de facto działa na niekorzyść pozostałych partnerów, którzy również w mniejszy czy większy sposób przyczynili się do sprzedaży.
Analiza funkcjonowania w Polsce różnych programów partnerskich pokazuje również jakimi zasadami rządzi się współpraca z wydawcami. Po pierwsze, często działa tu zasada Pareto, czyli 20% wydawców odpowiada za 80% sprzedaży w programie partnerskim i to z nimi należy prowadzić dialog, aby jak najlepiej wykorzystać ich potencjał sprzedażowy. Po drugiej, w internecie można spotkać różnych partnerów, niestety także czarne owce, które próbują wykorzystać możliwości jakie im daje program partnerski i nie zawsze postępują zgodnie z zasadami. Trzeba pamiętać, że to niewielki odsetek wszystkich uczciwie podchodzących do współpracy afiliantów, a dobrze prosperująca sieć afiliacyjna nie dopuszcza tego typu podmiotów do współpracy.
OPTYMALIZACJA DZIAŁAŃ I ZWIĘKSZANIE ZASIĘGU KAMPANII
Cechą charakterystyczną internetu jest jego powszechność, ale przede wszystkim mierzalność. Technologia jest tak zaawansowana, że pozwala dokładnie wskazać skąd pochodzi ruch na witrynie internetowej i jak przekłada się on na dalsze akcje takie jak zapisy do newslettera, pobranie katalogów czy po prostu sprzedaż.
Wspomniane powyżej próby wyłudzania czy fałszywych działań zdarzały się i będą się zdarzać. Jednak istnieje mnóstwo rozwiązań, które pozwolą uniknąć takich praktyk. Najlepszym i najstarszym sposobem jest po prostu stałe monitorowanie oraz optymalizacja kampanii.
Jak optymalizować kampanię w sieci afiliacyjnej, aby uniknąć niepożądanych działań i zmaksymalizować jej efekt?
I na koniec o modelu rozliczeń. Najlepszy jest ten za efekt, bo gwarantuje rentowność i skuteczność prowadzonych kampanii. Oczywiście w drodze optymalizacji można, a wręcz należy dokonywać zmian. Jednak nie powinny być one rewolucyjne i nieprzemyślane. Dobry i skuteczny program partnerski zanim się dobrze rozkręci trwa co najmniej sześć miesięcy. Nowe technologie afiliacyjne pozwalają na bardzo dynamiczne i elastyczne zarządzanie kampaniami. Należy jednak unikać sytuacji, w których jedna nieprzemyślana decyzja hamuje program budowany często latami.
Autor: Roman Grygierek, Prezes Zarządu INIS, Marketer+, Wydanie specjalne #1 (4), lipiec-wrzesień 2016.
które moga Cię zainteresować
Grudzień to wyjątkowy miesiąc dla marketingu, pełen świątecznego blasku, noworocznych postanowień i sezonowych okazji. Poszukujemy nie tylko idealnych prezentów i świątecznych dekoracji, ale również unikalnych sposobów na celebrowanie i przywitanie N...
Kalendarzowo jesień w pełni, a listopad swym chłodem przywodzi na myśl zimowe chwile. Czas zadumy i refleksji, gdy dni stają się krótsze, a noce dłuższe. W sklepach powoli pojawia się asortyment świąteczny. Wielkimi krokami zbliża się dzień największ...
Po lecie zostały już tylko wspomnienia, w kalendarzu zaś na dobre zagościł jesienny klimat, a z nim nadeszło wiele okazji do inspirujących kampanii reklamowych. Przed nami październik: miesiąc, który dla marketerów jest bardzo kreatywnym czasem, nie ...
Przeczytaj, co mówią o nas inni