Okres świąteczny zbliża się wielkimi krokami. W jakich terminach sprzedaje się najlepiej elektronika, a w jakich odzież i kosmetyki? Przeanalizowaliśmy sprzedaż realizowaną za pośrednictwem zrabatowani.pl w poszczególnych branżach. Dlatego marketerze działający w branży online, czytaj uważnie i już dziś zapisz sobie te okresy w kalendarzu.
Czy wiesz, że w okresie okołoświątecznym…
Najlepszy okres dla sprzedaży online rozpoczyna się około tygodnia przed Black Friday i trwa aż do Świąt Bożego Narodzenia. Najważniejsze w sprzedaży w internecie to trafiać do właściwej grupy docelowej z właściwym przekazem i we właściwym czasie. A jak to wygląda w przypadku branż: elektronika, moda, uroda, książki i telekomy? Poniżej kilka wskazówek z najważniejszymi terminami.
Szaleństwo zakupowe w przypadku elektroniki startuje w „Czarny piątek”, który też rozpoczyna tydzień największych obniżek w całym roku. Black Friday, Cyber Monday, Dzień Darmowej Dostawy to trzy okazje gdzie oprócz dużych rabatów marki kuszą także darmową dostawą. Natomiast kulminacją stają się Mikołajki, kiedy to sklepy online realizują prawie 1/3 rocznej sprzedaży. Czas po świętach, kiedy w wielu sklepach zaczyna się tzw. wietrzenie magazynów to także idealny powód do docierania do swoich klientów z ogromnymi korzyściami, jak rabaty, gratisy i darmowa dostawa. Dodatkowo analizując sprzedaż realizowaną za pośrednictwem zrabatowani.pl zauważyliśmy, że klienci najczęściej kupują elektronikę od poniedziałku do piątku, rzadziej w weekend.
Dobra książka, ulubiona muzyka lub film, to jedne z tych prezentów, które ucieszą każdego, tym bardziej jeżeli znamy preferencje obdarowywanego. Dlatego możemy zauważyć w ostatnich tygodniach większą aktywność kampanii księgarni online. Oprócz końca wakacji, kiedy to sprzedaje się najwięcej podręczników, grudzień jest drugim miesiącem z najlepszą sprzedażą książek, a do tego płyt z muzyką czy filmami. Dlatego nie zrealizowanie kampanii w tym czasie, będzie ogromnym grzechem każdej osoby odpowiedzialnej za komunikację z klientem.
Okres przedświąteczny nie jest aż tak istotny, pewnie dlatego, że sklepy online z odzieżą ofertują rabaty i wyprzedaże co najmniej kilkukrotnie w roku. Są to wyprzedaże sezonowe, a także związane z mniej lub bardziej popularnymi w naszym kraju świętami. W przypadku mody bardzo dobra sprzedaż odnotowywana jest w zbliżające się trzy dni: Black Friday, Cyber Monday i Dzień Darmowej Dostawy. Jednak największą sprzedaż można odnotować w październiku, kiedy to wchodzą nowe kolekcje jesienno-zimowe i marcu, w którym wyczekiwane są kolekcje wiosenno-letnie. Nieoceniony jest także początek roku, bo styczeń niesie ze sobą totalne wyprzedaże kolekcji z poprzedniego roku.
Balsamy i maski do ciała, kremy, pomadki, bony na masaż i do spa, należą także do tych prezentów, nad którymi nie trzeba zbyt długo myśleć a mogą wywołać uśmiech na niejednej twarzy kobiety. To także idealna podpowiedź dla mężczyzn, szczególnie tych zapracowanych i często zapominalskich. Analizując sprzedaże znanych marek oferujących kosmetyki zauważyliśmy, że najlepszym okresem sprzedaży jest grudzień, gdzie odnotowywane były mega wzrosty, a kulminację stanowił tydzień przed Bożym Narodzeniem.
Sieci komórkowe nie wykorzystują Black Friday, Cyber Monday i Dnia Darmowej Dostawy do wzmożonych działań marketingowych i może to być związane z tym, że rządzą się swoimi okresami wzrostu i spadku sprzedaży. Największą sprzedaż zauważono w grudniu (szczególnie w dniach 27-31.12), a także w pierwszym kwartale roku. Najniższa sprzedaż realizowana jest w okresie wakacyjnym, kiedy to potrzeby i intencje zakupowe skierowane są w stronę urlopów i wyjazdów wypoczynkowych.
Podsumowując! Dla elektroniki najlepszym okresem na największą sprzedaż jest koniec listopada i grudzień. Dla księgarni elektronicznych to oprócz sierpnia także koniec roku. Branża modowa, okresów wyprzedażowych ma więcej, jednak największa aktywność klientów odnotowywana jest w marcu, październiku i styczniu. Kosmetyki najintensywniej kupowane są w grudniu, a jedynie telekomy nie wykorzystują zbliżających się trzech dni największych obniżek, by podbijać swoją sprzedaż.
Marketerze i właścicielu sklepu internetowego, pozostały niecałe dwa tygodnie na przygotowanie specjalnych akcji pod:
Na koniec jedno zdanie podsumowania, które spowoduje że w nie jednym sklepie online działy marketingu i realizacji będą miały najwięcej pracy. Analiza przeprowadzona przez zrabatowani.pl pokazała, że najlepszym dniem sprzedaży w okresie świątecznym jest 7 i 6 dzień roboczy przed Wigilią, a więc w tym roku przypada na 14 i 15 grudnia.
Wykorzystuj do komunikacji kanały, dzięki którym dotrzesz do swoich potencjalnych klientów. Kampanie mailingowe, w przypadku e-commerce sprawdzają się bardzo dobrze, bo:
Do tego uzupełniaj kampanie mailingowe o display, mobile, social media i inne kanały, ponieważ wszelkie badania pokazują, że klient potrzebuje kilku punktów styku z marką, by sfinalizować zakup.
Powodzenia!
które moga Cię zainteresować
Grudzień to wyjątkowy miesiąc dla marketingu, pełen świątecznego blasku, noworocznych postanowień i sezonowych okazji. Poszukujemy nie tylko idealnych prezentów i świątecznych dekoracji, ale również unikalnych sposobów na celebrowanie i przywitanie N...
Kalendarzowo jesień w pełni, a listopad swym chłodem przywodzi na myśl zimowe chwile. Czas zadumy i refleksji, gdy dni stają się krótsze, a noce dłuższe. W sklepach powoli pojawia się asortyment świąteczny. Wielkimi krokami zbliża się dzień największ...
Po lecie zostały już tylko wspomnienia, w kalendarzu zaś na dobre zagościł jesienny klimat, a z nim nadeszło wiele okazji do inspirujących kampanii reklamowych. Przed nami październik: miesiąc, który dla marketerów jest bardzo kreatywnym czasem, nie ...
Przeczytaj, co mówią o nas inni