Tegoroczny mundial w Rosji nadchodzi wielkimi krokami. Choć nie brakuje kontrowersji wokół kraju, który w tym roku będzie gospodarzem tego wydarzenia i całej otoczki związanej z jego przygotowaniami, to historia pokazuje jednak, że w trakcie wielkich imprez sportowych, polityczne dyskusje schodzą na dalszy plan, podobnie jak miało to miejsce, w trakcie rozgrywanych również w rosyjskim Soczi, Igrzysk Olimpijskich. Już za nieco ponad miesiąc miliony fanów futbolu zasiądą przed telewizorami by śledzić poczynania i wspierać swoich idoli. Na tę największą piłkarską imprezę jadą tylko 32 drużyny narodowe, ale sława największych gwiazd piłki nożnej i zainteresowanie nimi, wykraczają daleko poza granice ich rodzimych krajów. To sprawia, że mundial jest wydarzeniem globalnym o niesłabnącym od lat zainteresowaniu. Z punktu widzenia marketera nośność wydarzenia stanowi okazję do promocji, której nie można przegapić.
Dziś chcemy pokazać Wam 7 ciekawych przykładów tego jak marki, te związane ze sportem bezpośrednio, ale też związane z nim tylko od święta, wykorzystują całą związaną z mistrzostwami atmosferę, do wypromowania się wśród społeczności zgromadzonej wokół piłkarskich rozgrywek.
1.Warka
Ponieważ na Mistrzostwach nie zabraknie reprezentacji biało-czerwonych to zaczynamy przykładem z własnego podwórka. Warka, będąca jednym ze sponsorów polskiej drużyny, postawiła na reklamę, w której cały kraj jednoczy się w dopingu dla reprezentacji i nawet szczyty gór, solidarnie ze wielkomiejskimi wieżowcami przybierają narodowe barwy. Reklama trafnie oddaje rzeczywistość, wszak Polska to kraj, w którym żyje 38 mln specjalistów od piłki nożnej (i skoków narciarskich), więc wszyscy zapewne chętnie rzucą się w wir mundialowego szaleństwa. Dodatkowo obecność w reklamie ojca obecnych i, miejmy nadzieję, właśnie nadchodzących, sukcesów z pewnością czyni ją atrakcyjniejszą. Pod wodzą obecnego selekcjonera Adama Nawałki polska reprezentacja osiągnęła najlepszy od wielu lat wynik na dużej imprezie i wspięła się na rekordowe 6. miejsce w rankingu FIFA. Dzięki temu wyzbyliśmy się jako naród kompleksu piłkarskiej niższości, a oczekiwania fanów względem nadchodzących mistrzostw zdecydowanie nie ograniczają się do rozegrania 3 meczów i uniknięcia w nich kompromitacji. Weryfikacja oczekiwań nastąpi już w czerwcu!
https://www.youtube.com/watch?v=Dyh-mvaIUqQ
2.Coca-Cola
Kolejną marką, bez obecności której nawet ciężko sobie wyobrazić Mistrzostwa Świata Rosja 2018 jest Coca-Cola. Producent popularnego napoju zaznacza swą obecność regularnie co 4 lata od czasu pierwszej powojennej edycji mundialu, która odbyła się w 1950r w Brazylii (Mistrzostw w 1946 nie było). W roku 1978 podczas turnieju rozgrywanego na boiskach w Argentynie Coca-Cola była już oficjalnym, międzynarodowym partnerem MŚ i status ten utrzymuje po dziś dzień. W reklamie Coli adresowanej na polski rynek jesteśmy świadkami briefingu, jaki przed finałami mistrzostw odbywają puszki i butelki z napojem.
Uwaga, fanatyczni miłośnicy Coli mogą uznać pewne sceny za zbyt drastyczne. Jeśli do nich należysz, oglądasz video na własną odpowiedzialność ;)
https://www.youtube.com/watch?v=sjZuaETe3KA
3.Errea
Errea to włoska marka, produkująca sprzęt piłkarski, w tym koszulki, w których piłkarze rozgrywają spotkania. W czasie ostatnich Mistrzostw Europy w 2016 we Francji - tych samych, na których z dumą oglądaliśmy grę Polaków, prawdziwą furorę zrobili piłkarze kraju, który do niedawna kojarzył się z futbolowymi peryferiami. Islandczycy jechali na turniej we Francji w charakterze outsidera i piłkarskiej ciekawostki. Przeżywająca kryzys skandynawska piłka nie szukała zbawienia i otarcia łez w występie Islandczyków, tym większym zaskoczeniem było dzielne stawianie czoła silniejszym rywalom i waleczny styl w trakcie turnieju. Po szczęśliwym, ale zasłużonym wyjściu z grupy Islandczycy spotkali sie w ⅛ finału z Anglikami i już przed meczem byli skazywani na porażkę. Wbrew oczekiwaniom Skandynawowie ponieśli ich na tarczy awansując do ćwierćfinału, w którym odpadli z późniejszymi finalistami - Francją. Po powrocie do kraju fani zgotowali im gorące powitanie, świętując w iście wikińskim stylu.
Uwaga - głośny odsłuch grozi gęsią skórką.
https://www.youtube.com/watch?v=X_cwcTNGp3U
Errea prezentując stroje Islandczyków na nadchodzące mistrzostwa nawiązała do tego charakterystycznego sposobu celebracji w rytm bębna. Dodatkowo motyw strojów, które dosychają po praniu i czekają aby znowu zostać założone przed wielkim piłkarskim świętem ma nas przekonać, że ze strony tej reprezentacji znów możemy spodziewać się bohaterskiej walki do upadłego - jak na Wikingów przystało.
https://www.youtube.com/watch?v=tiP85CZhl58
4.Fox Sports
Amerykańska stacja telewizyjna w tym roku zachęca swoich widzów do oglądania tegorocznych Mistrzostw Świata na jej antenie. Ma niełatwe zadanie, bo reprezentacja USA odpadła z udziału w mistrzostwach po przegranym dwumeczu barażowym z Trynidadem i Tobago. Amerykanie snuli mocarstwowe plany, w których marzyli o zdobyciu mistrzostwa świata, ale realizacja tak ambitnego scenariusza zajmie im najwyraźniej nieco więcej czasu niż zakładali. Trzeba przyznać, że stacja obrała dobrą drogę do zachęcenia widzów - odnosi się do globalnego charakteru tej imprezy, prezentując, w serii krótkich filmów, międzynarodowe gwiazdy i historie, które będą nas urzekać w trakcie mistrzostw. Chcąc przyciągnąć przed telewizory latynoamerykańską część społeczeństwa, Fox prezentuje m.in film o klątwie jaka ciąży na reprezentacji Meksyku, zadając pytanie czy uda się ją przełamać podczas tegorocznego mundialu. Fox ucieka się do starej sztuczki, która przekuwa słabość w wyzwanie.
https://www.youtube.com/watch?v=Qw4tHuZPPSc
https://www.youtube.com/watch?v=_1z_WiGX6ZI
https://www.youtube.com/watch?v=IGIPbB2X8AY
https://www.youtube.com/watch?v=BqBiDncYLmw
5.Astro
Pozostając w branży stacji telewizyjnych bardzo sympatyczną reklamę stworzyła malezyjska stacja Astro. Pokazuje w niej jak zachowują się ludzie, ogarnięci futbolowym szaleństwem. Rzeczywiście ten miesiąc, w trakcie którego odbywają się mistrzostwa rządzi się swoimi prawami - jednym z nich jest wynoszenie piłki nożnej ponad wszelkie inne czynności i obowiązki. Roztargnienie prowadzi do zabawnych czasem konsekwencji. Z perspektywy takiego właśnie fanatyka piłki nożnej, który w przypływie emocji niejeden mebel już uszkodził, uważam że przedstawione sytuacje, choć przerysowane, mogą wydarzyć się naprawdę.
https://www.youtube.com/watch?v=WA6SBmPaxx0
6.Hyundai
Ta marka samochodowa jest oficjalnym sponsorem mistrzostw i zachęca w swojej kampanii do udziału w konkursie, w którym do wygrania jest wyjazd i bilety na mundialowe mecze. Co trzeba zrobić żeby wygrać? Podzielić się swoim sposobem na dopingowanie narodowej drużyny, w sposób charakterystyczny dla danej nacji. Hyundai chce nas do tego zachęcić, pokazując historie związane z mundialem, którymi dzielą się światowe gwiazdy piłki nożnej, opowiadające o swoich najważniejszych wspomnieniach. Na szczególne wyróżnienie zasługuje film nagrany z udziałem Thierry’ego Henry, wspominającego swój udział w Mistrzostwach rozgrywanych przed własną publicznością, we Francji, w 1998 roku.
https://www.youtube.com/watch?v=ij3CAGFayB8
7.Budweiser
Ta marka piwa również jest często kojarzona ze sportowymi wydarzeniami, choć głównie przywodzi na myśl finał ligi NFL - Super Bowl. Przy okazji mistrzostw świata w "soccer", bo takiego określenia na piłkę nożną używają amerykanie, Budweiser prezentuje nam wizję tego, jak technologia może umilić oglądanie rozgrywek piłkarskich kibicom. Oczywiście nie inaczej niż serwując pod nos butelkę schłodzonego, złocistego napoju tej marki. W reklamie śledzimy zatem proces dostawy przez drony Budweisera do kibiców przebywających na stadionach, w strefach kibica i przed telewizorami. Choć wizja bycia śledzonym i rozpoznawanym przez drony może być nieco krępująca a i kontrowersyjna w kontekście RODO ;) to pewnie większość z nas przywitała by takiego drona oraz jego ładunek z otwartymi ramionami ;)
https://www.youtube.com/watch?v=vFL5rm5EP38&has_verified=1
Jak łatwo można było przewidzieć reklamy tworzone na potrzeby tak emocjonującego wydarzenia jak finały piłkarskich MŚ opierają się głównie na pokazywaniu tychże najróżniejszych emocji - radości, jedności, dumy ale także niepewności a nawet złości. Każdy, kto choć raz w pełni dał się ponieść piłkarskiemu szaleństwu podczas oglądania meczu dokładnie zna te uczucia. Przy tej okazji życzymy Wam i sobie, byśmy podczas oglądania występów biało-czerwonych na nadchodzącej imprezie, doświadczali jak najwięcej tych pozytywnych.
Paweł Zasuń, Marketing specialist, INIS, p.zasun@inis.pl
które moga Cię zainteresować
Grudzień to wyjątkowy miesiąc dla marketingu, pełen świątecznego blasku, noworocznych postanowień i sezonowych okazji. Poszukujemy nie tylko idealnych prezentów i świątecznych dekoracji, ale również unikalnych sposobów na celebrowanie i przywitanie N...
Kalendarzowo jesień w pełni, a listopad swym chłodem przywodzi na myśl zimowe chwile. Czas zadumy i refleksji, gdy dni stają się krótsze, a noce dłuższe. W sklepach powoli pojawia się asortyment świąteczny. Wielkimi krokami zbliża się dzień największ...
Po lecie zostały już tylko wspomnienia, w kalendarzu zaś na dobre zagościł jesienny klimat, a z nim nadeszło wiele okazji do inspirujących kampanii reklamowych. Przed nami październik: miesiąc, który dla marketerów jest bardzo kreatywnym czasem, nie ...
Przeczytaj, co mówią o nas inni