Analizując statystyki globalne bądź te dotyczące działań marketingowych w naszym kraju, w każdych z nich można zauważyć, że wydatki na reklamę online rosną zdecydowanie szybciej niż budżety na działania tradycyjne jak radio czy telewizja. Skąd ten trend? Przede wszystkim dlatego, że działając w Internecie można zmierzyć efekty kampanii, a także precyzyjnie dotrzeć do klientów zainteresowanych konkretną ofertą. Co jeszcze zyskujemy?
źródło: Raport Mary Meeker / Kleiner Perkins Caufield & Byers, 2017 |
Źródło: IAB/PwC AdEx 2017 Q3 |
Mierzenie efektów kampanii to zdecydowanie najistotniejszy argument dla każdego marketera. Dziś nie ma możliwości „przepalania” budżetów. Dziś każda osoba odpowiedzialna za komunikację i kontakt z klientem dwukrotnie obróci złotówkę nim ją wyda, by mieć pewność, że zwrot z działań będzie satysfakcjonujący. Dodatkowo działając online doskonale widzimy, co użytkownik robi na naszej stronie internetowej, jakie produkty wrzuca do koszyka, jaka tematyka bloga go interesuje. Z jakich narzędzi warto korzystać pisaliśmy na naszym blogu kilka tygodni temu:
Narzędzi jest wiele, więc warto zastanowić się, które jest najlepsze z punktu widzenia naszych potrzeb i krok po kroku wdrażać je by zdobywać informacje, dzięki którym jesteśmy wstanie tak optymalizować kampanię, by trafiać do właściwej grupy docelowej i dobierać kanały, w których klienci są aktywni.
Technologia i działania zbliżające się do sztucznej inteligencji i ona sama pozwalają na bardzo precyzyjne działania. Dlaczego? Być może wielu z nas wciąż jeszcze nie ma świadomości ile informacji o sobie zostawiamy w sieci. Dla zobrazowania przedstawiam grafikę pokazująca co dzieje się podczas jednej minuty w Internecie.
Czy świadomie czy nie, zostawiamy o sobie wiele informacji w internetowej przestrzeni. Dzięki temu natomiast nie jesteśmy zasypywani niechcianymi informacjami, bo korzystając z takich narzędzi jak przykładowo Data Driven Mailing możemy dotrzeć do odbiorców zainteresowanych konkretną tematyką bądź mających intencje zakupowe, na które odpowiada dana oferta.
Czasy „widzimisię” marketerów odeszły już w niepamięć. Jakiś czas temu dostaliśmy zapytanie brzmiące: Dzień dobry, jestem producentem gier komputerowych i chcę dotrzeć do grupy osób w wieku 15+, mężczyźni, zainteresowani: nowinkami technologicznymi, grami, wypowiadający się na forach internetowych… Zapytaliśmy, dlaczego odrzuca grupę docelową, jaką są kobiety? Odpowiedź: Kobiety nie grają. Pytanie z naszej strony, czy wiem Pan, że 37% gier komputerowych (www.theesa.com/wp-content/uploads/2017/04/EF2017_FinalDigital.pdf) jest kupowanych przez kobiety? Kupują je jako prezent dla swojego męża, dziecka czy narzeczonego. Czy warto tracić ten potencjał? Nie. Warto stworzyć strategię komunikacji dopasowaną do kobiet i wybrać te kanały, w których chętnie będą kupować taki produkt.
Odbiorca, by stał się klientem potrzebuje kilku punktów styku z marką. Nie ma jednej właściwej odpowiedzi ilu, ale bardzo często różne źródła podają magiczna liczbę „7”. Czy to siedem, czy mniej lub więcej nie ma zasadniczego znaczenia. Istotne jest to, by zaplanować działania w kilku kanałach komunikacji jednocześnie, ale w tych, z których nasz potencjalny klient korzysta i jest w nich aktywny. Wybór mamy spory:
W wielu kampaniach, jednym z targetów doboru grupy docelowej jest wiek. Dlatego poniżej prezentujemy zestawienie popularnych kanałów komunikacji w zależności od wieku.
źródło: Raport Mary Meeker / Kleiner Perkins Caufield & Byers, 2016 |
Retargeting pomaga zwiększyć konwersję spośród osób, które odwiedzają twoją stronę www i były zainteresowane oferowanymi produktami, usługami lub porzuciły koszyk z towarami, które chciały kupić. Działania retargetingowe możemy podzielić na dwa, zgodnie z kanałami w jakich możemy prowadzić akcje, czyli email retargeting oraz display remarketing. Należy pamiętać, że nie powracamy z komunikatem do osób, które już dokonały akcji na landing page, czyli np. dokonały zakupu. Skala i efekty retargetingu zależą od zasięgu twojej strony. Wszystko zależy od tego czy Twoją stronę odwiedza, 5-10 czy 100 tysięcy unikalnych użytkowników. Im więcej odwiedzjących tym bardziej można pomyśleć nad zaawansowanymi działaniami.
Działania retargetingowe mogą być stworzone w oparciu o wiele scenariuszy, najpopularniejsze z nich to:
Możliwości personalizacji komunikacji dziś są ogromne. Kiedyś szczytem dla marketera było wstawienie imienia do tematu bądź wiadomości. Aktualnie komunikat możemy personalizować w każdej jego warstwie, czyli w oparciu o dane deklaratywne, zainteresowania, intencje zakupowe, urządzenie, lokalizację, dzień tygodnia wysyłki, itp. Z pomocą przychodzą tuta dane. Pomagają one nie tylko dobierać właściwą grupę docelową, ale także istotnie wpływają na strategię komunikacji. O tym, jakie informacje można wyciągnąć z komunikatu, w tym przypadku z e-maila pisaliśmy w lutym – Jakie dane mogę wyciągnąć z e-maila?
W dobie Internetu i smartfonów prowadzenie firmy bez działań online mija się z celem. W 2017 roku aż 75% internautów korzystało z Internetu za pomocą smartfonów (Zenith Media) to pokazuje ogromny potencjał drzemiący w działaniach online. Każda branża, każda marka w większym lub mniejszym stopniu znajdzie grupę docelową w sieci. Wszystko zależy oczywiście od tego czy klientem docelowym jest klient indywidualny czy biznesowy, jednak powiedzenie „Nie ma Cię w sieci, nie istniejesz” coraz bardziej nabiera na znaczeniu. W sieci jesteśmy prawie wszyscy i w każdej minucie pozostawiamy po sobie ślad.
Myślę, że ten punkt nie wymaga zbędnego komentarza. Jeżeli w sobotę wieczorem bądź niedzielny poranek, zauważysz że Twoje dziecko wyrosło z wiosennych butów, to nie musisz czekać do poniedziałku, tylko możesz zrobić zakupy online. Fakt, dostawa nie odbędzie się w tym samym dniu, ale przynajmniej będziesz mieć poczucie, że nie będziesz musieć stać w kolejkach i korkach w najbliższy możliwy dzień handlowy :)
Judyta Mojżesz-Zimonczyk, Head of PR & Marketing, INIS, judyta@inis.pl
które moga Cię zainteresować
Grudzień to wyjątkowy miesiąc dla marketingu, pełen świątecznego blasku, noworocznych postanowień i sezonowych okazji. Poszukujemy nie tylko idealnych prezentów i świątecznych dekoracji, ale również unikalnych sposobów na celebrowanie i przywitanie N...
Kalendarzowo jesień w pełni, a listopad swym chłodem przywodzi na myśl zimowe chwile. Czas zadumy i refleksji, gdy dni stają się krótsze, a noce dłuższe. W sklepach powoli pojawia się asortyment świąteczny. Wielkimi krokami zbliża się dzień największ...
Po lecie zostały już tylko wspomnienia, w kalendarzu zaś na dobre zagościł jesienny klimat, a z nim nadeszło wiele okazji do inspirujących kampanii reklamowych. Przed nami październik: miesiąc, który dla marketerów jest bardzo kreatywnym czasem, nie ...
Przeczytaj, co mówią o nas inni