Dokładnie za tydzień większość mieszkańców Stanów Zjednoczonych zasiądzie przed telewizorami, aby oglądać rozgrywki Super Bowl 2018. Jak powszechnie wiadomo, w historii igrzysk ogromną rolę odgrywają dedykowane bloki reklamowe. Zanim ponownie odkryjemy „commercialową” Amerykę, wypada sobie przypomnieć kilka ever greenów i the best ofów z minionych edycji. Tylko jakim kluczem doboru się kierować? Skoro strategii, narracji, gatunków filmowych jest tak wiele rodzajów, że nie sposób ułożyć miarodajnego zestawienia, przyjmując jeszcze wewnętrzne ograniczenie do tytułowych siedmiu? Ja wybrałam po jednym spocie na każdy rok z ostatnich 7 lat. Endżoj.
Aż do lutego zeszłego roku niewielu z nas, albo nawet nikt nie zdawał sobie sprawy z tego, że wielki aktor John Malkovich postanowił w jesieni życia zostać projektantem męskiej mody.
Zgodnie z wszelkimi prawidłami współczesnego rynku, sprzedaż swoich kolekcji prowadzi także poprzez stronę internetową, która nazywa się John Malkovich kropka kom. I właśnie w reklamie zaprezentowanej podczas Super Bowl 2017 historia zakupu domeny wysuwa się na plan pierwszy – błyskotliwie nawiązując do obrazu Charliego Kaufmana. Po prostu szacunek ludzi ulicy z gromkim: „sztos!”.
https://www.youtube.com/watch?v=vNInrUkctc4
Ten wybór może dziwić – przecież w 2016 roku zobaczyliśmy wiele świetnych reklam, dlaczego właśnie to? Nie wiem czy się ze mną zgodzicie, ale czasami wchodząc do sieci można dostać kota… przez tę masę krytyczną filmików z puchatymi drapieżnikami. Tymczasem wybrana 30-sekundowa reklama działa na copywriterskie „trzecie ucho”. W sprytny sposób łączy słodki obrazek z ukrytą grą słów „wiener dog” (to potocznie po angielsku jamnik, a „wiener” to kiełbaska z wołowiny, mięsa drobiowego lub wieprzowiny) pod szyldem kampanii „Meet the Ketchups” mającej na celu wprowadzenie rodziny przypraw kultowej marki Heinz, w rytmie jeszcze bardziej kultowego refrenu (tu w coverze) „I can't live, if living is without you”. Urocze.
https://www.youtube.com/watch?v=6igElOW4hUA
Ten spot z „The Best Super Bowl Commercials of 2015” wybrałam z oczywistych względów… W ostatnich dniach oczy całego świata skierowane są na bohaterski czyn ekipy Urubko, Bieleckiego, Botora i Tomali, którzy przerwali swoje wejście na K2, aby ocalić życie innych himalaistów. Akcja ratunkowa na Nanga Parbat zapisała się już złotą czcionką w historii wyczynów ekstremalnych, a mimo to nie brakuje w sieci ignoranckich głosów kwestionujących sens zimowej wspinaczki wysokogórskiej. Załączona poniżej reklama jest moją metaforyczną odpowiedzią na odwieczne pytanie: „po co?”. Otóż pocimy się, wykrwawiamy, trenujemy ponad siły, żeby być lepszymi ludźmi.
Tomasz Mackiewicz jest tego najlepszym przykładem…
https://www.youtube.com/watch?v=72GzZZ3OAN4
„Wehikuł czasu” wygrał doroczny konkurs „Crash the Super Bowl Doritos”, który jest genialnym ruchem marki, angażującym „amatorów” do kreatywnego spojrzenia na temat... chipsów. Zwycięzcę wybiera się głosami widzów. 39-letni Raj Suri, autor „Time Machine”, nakręcił spot w 8 godzin, obok domu swojego operatora, a koszt realizacji nie przekroczył 200 dolarów, co potwierdza regułę, że koncept ważniejszy niż budżet. W efekcie reklama została pokazana podczas Super Bowl 2014 jako oficjalny spot marki, a jej twórcy otrzymali… 1 milion dolarów :)
https://www.youtube.com/watch?v=Y-P0Hs0ADJY
Jeśli ktoś, tak jak my w Inis, sporą część w roku zajmuje się planowaniem komunikacji i prowadzeniem zintegrowanych działań dla kluczowych graczy w branży agro, ten w mig pojmie siłę tego bezprecedensowego arcydzieła. Nagranie przemówienia radiowego Paula Harveya z 1978 roku w tle zaczyna się od słów: „A ósmego dnia Bóg spojrzał na swój planowany raj i powiedział: Potrzebuję dozorcy. Tak więc Bóg stworzył rolnika.” Potem jest tylko gęściej…
https://www.youtube.com/watch?v=AMpZ0TGjbWE
Dyrektor generalny firmy General Motors, Joel Ewanick powiedział: „Poprosiliśmy filmowców, aby zobrazowali podróż przez życie i sposób, w jaki Chevrolet jest obecny na tej drodze" – i oto 26-letni Zach Borst zamiast pójść w jakieś łzawe zadęcie, przedstawił typową amerykańską sytuację – kiedy rodzice ofiarowują nastolatkowi prezent z okazji ukończenia szkoły – ale w tak komiczny sposób, że podobno sam Joel Ewanick boki zrywał. Zresztą powodów do radości miał… ponad 32 miliony – bo tyle wyświetleń zyskał spot od 22 grudnia do 14 stycznia 2014 roku. Oczywiście finalnie został oficjalną reklamą Chevroleta.
https://www.youtube.com/watch?v=Us0a93bPPDQ
Bridgestone to prawdziwy weteran reklam na Super Bowl, ale w 2011 roku przeszli samych siebie w snuciu zabawnych opowieści. Do tego stopnia, że pozwoliłam sobie powyżej sparafrazować ich claim („Bridgestone or nothing”). No bo czyż każdy z nas nie miał choć raz w życiu takiej sytuacji, że szybciej wysłał wiadomość, niż pomyślał? Jak powstrzymać rozprzestrzenianie się nadanego już e-maila? Zobaczcie.
https://www.youtube.com/watch?v=IocM_DZRh50
Nina Giba, Copywriter, INIS, n.giba@inis.pl
które moga Cię zainteresować
Grudzień to wyjątkowy miesiąc dla marketingu, pełen świątecznego blasku, noworocznych postanowień i sezonowych okazji. Poszukujemy nie tylko idealnych prezentów i świątecznych dekoracji, ale również unikalnych sposobów na celebrowanie i przywitanie N...
Kalendarzowo jesień w pełni, a listopad swym chłodem przywodzi na myśl zimowe chwile. Czas zadumy i refleksji, gdy dni stają się krótsze, a noce dłuższe. W sklepach powoli pojawia się asortyment świąteczny. Wielkimi krokami zbliża się dzień największ...
Po lecie zostały już tylko wspomnienia, w kalendarzu zaś na dobre zagościł jesienny klimat, a z nim nadeszło wiele okazji do inspirujących kampanii reklamowych. Przed nami październik: miesiąc, który dla marketerów jest bardzo kreatywnym czasem, nie ...
Przeczytaj, co mówią o nas inni