BLOG

SXO a SEO: Kluczowe Różnice i Zbieżności

SXO a SEO: Kluczowe Różnice i Zbieżności

SEO: Podstawy optymalizacji dla wyszukiwarek

SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, to zestaw technik i strategii mających na celu poprawę pozycjonowania strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Składa się z trzech głównych elementów: 

  • optymalizacji technicznej, 
  • optymalizacji treści,
  • budowy profilu linków.

Optymalizacja techniczna

Techniczny audyt SEO obejmuje analizę struktury strony, kodu oraz parametrów, w skład których wchodzi prędkość ładowania strony czy responsywność. Istotne w tym zakresie są także:

  • poprawna struktura URL, 
  • implementacja schema,
  • zrozumiały kod HTML.

Zdj 1. Analiza błędów w witrynie.

Źródło: pagespeed.web.dev

Optymalizacja treści

Dobrze napisane artykuły, blogi czy opisy produktów zawierające odpowiednie frazy kluczowe, przyciągają użytkowników oraz są lepiej widoczne w wynikach wyszukiwania.

Budowa profilu linków

Zewnętrzne linki, które prowadzą do strony, są jednym z najważniejszych czynników rankingowych w algorytmach wyszukiwarek. Proces zdobywania wysokiej jakości linków z innych stron okazuje się jednym z najważniejszych elementów sukcesu w SEO. Możesz go zrealizować m.in. poprzez tworzenie wpisów gościnnych, przygotowywanie viralowych treści czy też organizację eventów branżowych.

Zdj 2. Weryfikacja stanu backlinków.

Źródło: app.neilpatel.com.

SXO: Optymalizacja doświadczenia użytkownika

SXO to rozwinięcie klasycznego SEO, które koncentruje się nie tylko na optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, ale również na optymalizacji doświadczenia użytkownika. Celem SXO jest przyciągnięcie użytkowników na stronę oraz utrzymanie ich zainteresowania i doprowadzenie do konwersji.

Zrozumienie intencji użytkownika

To podejście zakłada, że użytkownik ma określone oczekiwania wobec wyników wyszukiwania. Dlatego ważne jest dostarczanie treści odpowiadających na konkretne potrzeby – muszą być one zgodne z search intent (intencjami wyszukiwania).

Optymalizacja UX

Chodzi w tym przypadku o intuicyjną nawigację, szybkie ładowanie strony oraz atrakcyjny i czytelny design. Elementy te mają duże znaczenie pod kątem zachowania użytkownika na stronie oraz realizacji celów biznesowych.

Mierzenie skuteczności

SEO koncentruje się na mierzeniu pozycji w wynikach wyszukiwania i ruchu na stronie. SXO idzie o krok dalej, analizując również współczynnik konwersji, czas spędzony na stronie oraz inne wskaźniki angażujące użytkownika (np. bounce rate – wskaźnik odrzuceń).

Zdj 3. Mierzenie skuteczności działań SXO.

Źródło: app.neilpatel.com.

Różnice między SEO a SXO

Zarówno SEO i SXO dążą do zwiększenia widoczności strony i liczby konwersji, jednak różnią się w podejściu i technikach.

Spośród różnic SXO i SEO możemy wymienić:

  • kontekst działania – SEO skupia się na optymalizacji treści oraz strony pod kątem wyszukiwarek, natomiast SXO kładzie większy nacisk na interakcje użytkownika ze stroną;
  • cele – w SEO głównym celem jest zwiększenie ruchu na stronie poprzez lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania, natomiast SXO koncentruje się na poprawie współczynnika konwersji poprzez optymalizację całego doświadczenia użytkownika;
  • metody – SEO stosuje klasyczne techniki optymalizacyjne, np. optymalizacja słów kluczowych, link building czy struktura strony, natomiast SXO integruje te metody z elementami UX (w tym nawigacja, design czy szybkość ładowania).

Zbieżności między SEO a SXO

Mimo wyraźnych różnic SEO i SXO mają wiele punktów wspólnych, m.in.:

  • optymalizacja treści – zarówno w SEO, jak i SXO istotna jest jakość treści;
  • znaczenie technicznych aspektów strony – SEO, jak i SXO wymagają, aby strona była technicznie zoptymalizowana, responsywna oraz szybko się ładowała;
  • dbałość o użytkownika – obie metody podkreślają znaczenie zadowolenia użytkownika (w SEO jest to ukierunkowane na dostarczenie wartościowych treści, a w SXO na całokształt interakcji użytkownika z witryną).

Jak wybrać odpowiednią strategię?

Decyzja o tym, czy skupić się na SEO, czy SXO, zależy od celów biznesowych i aktualnej kondycji strony internetowej. W przypadku nowej witryny warto rozpocząć od solidnej podstawy SEO, aby zbudować widoczność w wyszukiwarkach. W momencie, gdy strona już przyciąga ruch, SXO pomoże w zwiększeniu konwersji i poprawie doświadczeń użytkowników. Warto też pamiętać, że SEO i SXO nie wykluczają się wzajemnie.

 

Pozostałe wpisy

które moga Cię zainteresować

Reklamy na Vinted – formaty, targetowanie i korzyści dla Twojej marki

Vinted to popularna platforma, która umożliwia sprzedaż, kupno i wymianę używanej odzieży oraz akcesoriów. W ostatnich latach zyskała ogromną popularność w Polsce, co czyni ją atrakcyjnym miejscem do promocji swoich produktów. Reklamy na Vinted mogą ...

Spotify Ads. Promuj swoją markę w rytmie muzyki

Spotify Ads to skuteczne narzędzie reklamowe, które pozwala na dotarcie do milionów użytkowników na całym świecie. Dzięki precyzyjnemu targetowaniu, możesz kierować swoje reklamy do konkretnej grupy odbiorców...

Pinterest Ads: Jak reklamy na Pintereście mogą zwiększyć Twoją sprzedaż i budować wizerunek marki

Pinterest, znany jako platforma pełna inspiracji, staje się coraz bardziej popularnym narzędziem marketingowym. Reklamy na Pinterest oferują markom nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale także możliwość budowania silnego wizerunku.

Opinie naszych klientów

Przeczytaj, co mówią o nas inni

BLOG
fb
ln
yt