Konwersja to konkretna interakcja użytkowników na stronie internetowej. Może przybierać różne formy:
Jej rodzaj zależy najczęściej od rodzaju działalności prowadzonej przez użytkownika. W przypadku e-commerce, głównym celem jest zazwyczaj dokonanie sprzedaży produktów. Aby ocenić skuteczność konwersji, konieczne jest określenie jej wskaźnika.
Wskaźnik lub współczynnik konwersji pokazuje, ile osób odwiedzających stronę internetową faktycznie podejmuje pożądaną akcję, którą właściciel witryny chce osiągnąć.
Jak obliczamy współczynnik konwersji?
Przeciętny współczynnik konwersji w sektorze e-commerce oscyluje w granicach 2,5-3%. Oczywiście, im wyższy ten wskaźnik, tym większy sukces odnosi sklep internetowy lub strona internetowa, co potwierdza, że strategie marketingowe firmy działają skutecznie. Wskaźnik ten można monitorować za pomocą narzędzi takich jak Google Analytics, które umożliwiają uzyskanie istotnych danych na temat zachowań użytkowników.
Optymalizacja konwersji (ang. Conversion Rate Optimization - CRO) to nieustanne dostosowywanie i testowanie strategii na stronie internetowej, mające na celu zwiększenie współczynnika konwersji. Jeśli ten wskaźnik rośnie, jest to powód do zadowolenia, ale jego spadek sygnalizuje konieczność wprowadzenia zmian. Proces ten obejmuje eksperymentowanie z nowymi rozwiązaniami i ich implementację na stronie.
Zwiększanie wskaźnika konwersji w sklepie internetowym ma ogromne znaczenie, ponieważ pomaga w osiągnięciu założonych celów biznesowych. Kiedy strona internetowa nie przekształca ruchu w pożądane działania, to nie generuje oczekiwanych zysków. W takim przypadku należy rozważyć, jakie zmiany można wprowadzić na stronie, aby zachęcić użytkowników do podejmowania pożądanych akcji.
Czym może być spowodowany niski wskaźnik konwersji?
Kluczowym aspektem jest dokładna analiza grupy osób, do których strona sklepu i jego produkty są kierowane. To pozwala na dostosowanie sklepu do konkretnego grona odbiorców, zarówno pod względem oferty produktowej, jak i wyglądu strony oraz sposobu przekazywania treści i komunikatów. Dzięki temu możliwe jest budowanie spersonalizowanych relacji z klientami, co sprawia, że sklep staje się bardziej atrakcyjny dla nich. Podczas tworzenia strony sklepu internetowego, opierając się na badaniach i analizach, warto stworzyć portret swojego idealnego klienta, uwzględniając jego wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, sytuację zawodową oraz zainteresowania.
Aby poprawić wskaźnik konwersji, warto zastanowić się nad projektem i designem strony. To czynnik, który ma ogromny wpływ na wrażenia użytkownika i efektywność konwersji. Należy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii:
User Experience (UX) jest również kształtowana przez estetyczną i atrakcyjną prezentację produktów, profesjonalne opisy oraz obecność wszystkich niezbędnych informacji na temat metod płatności i dostawy. Dodatkowo czytelne informacje dotyczące procedur reklamacji i zwrotów produktów mają również wpływ na zadowolenie użytkowników.
W kontekście zwiększania wskaźnika konwersji istotne są nie tylko treści bezpośrednio związane z produktem i procesem zakupu, takie jak opisy i zdjęcia, ale również wszelkie treści "otaczające" ten proces. „Content” w postaci instrukcji, poradników, rankingów, zestawień, listy kontrolnych i innych rodzajów treści informacyjnych, pomaga użytkownikom podejmować decyzje zakupowe.
Treści ekspertów na blogu, czy kanale YouTube nie tylko dostarczają wartościowego materiału potrzebnego do pozycjonowania strony, ale również udostępniają wiedzę z danej branży, rozwiewają wątpliwości, wprowadzają nowe koncepcje i pomagają w dokonywaniu wyborów (na przykład poprzez artykuł na temat wyboru odpowiedniej farby). Warto dzielić się tą wiedzą na swojej stronie internetowej. Użytkownicy mogą trafić na witrynę za pośrednictwem słów kluczowych i zapytań zawartych w treści, a jeśli materiał będzie ich interesować, istnieje szansa, że udostępnią go na platformach społecznościowych.
Skuteczny content marketing:
Słowa takie jak "Wyprzedaż! Tylko dziś!", "Ostatnie sztuki", "5 osób ogląda ten produkt", "Nie przegap!" wywołują intensywne emocje u konsumentów i skłaniają ich do natychmiastowego działania, aby nie przegapić "unikalnej" okazji. Ma to związek z efektem FOMO, czyli „Fear of missing out” - lękiem przed tym, że coś nas ominie lub stracimy okazję. Bazując na tym, marketingowcy tworzą oferty ograniczone czasowo, limitowane, dające poczucie, że zakup produktu jest częścią „trendu” lub „modnego stylu życia”.
Odpowiednio skonstruowany i wykorzystywany CTA może znacząco zwiększyć wskaźnik konwersji, co ma bezpośredni wpływ na efektywność działań marketingowych. Wynika to głównie z tendencji ludzi do reagowania na sugestie. Jasne i intuicyjne wezwania do działania zwiększają szanse na odpowiedź użytkowników, co przekłada się na skuteczność kampanii marketingowych.
Przykłady CTA:
Urządzenia mobilne odgrywają coraz większą rolę na rynku, stanowiąc około 60-70% udziału. Dlatego ważne jest, aby Twoja strona była zoptymalizowana zarówno pod kątem wersji desktopowej, jak i mobilnej (szczególnie z myślą o Mobile First Indexing w SEO).
Chociaż Twój sklep może oferować aplikację mobilną, nie oznacza to, że stanowi ona zawsze alternatywę dla wersji mobilnej strony internetowej. Nie wszyscy użytkownicy chcą lub mają miejsce na pobieranie kolejnej aplikacji na swoje smartfony. Rozwiązaniem może być przyjęcie responsywnego projektu, który umożliwia wygodne korzystanie ze strony niezależnie od urządzenia, które jest używane.
Szybkie ładowanie strony internetowej jest kluczowe w dzisiejszym świecie, ponieważ ludzie oczekują natychmiastowego dostępu do informacji. W obecnych czasach mamy tendencję do życia w tempie, a ilość opcji dostępnych w wynikach wyszukiwania sprawia, że trzeba naprawdę zasłużyć na uwagę użytkownika, aby osiągnąć konwersję. Kliknięcie w link nie jest gwarancją, że użytkownik zostanie na stronie, ponieważ także czas potrzebny na załadowanie strony ma ogromne znaczenie.
Optymalny czas ładowania strony wynosi 1- 3 sekundy. W przeciwnym przypadku istnieje duże ryzyko, że użytkownik może zniechęcić się już na samym początku. Nawet jeśli użytkownik jest bardziej cierpliwy, to im dłuższy czas ładowania strony, tym większe ryzyko, że straci zainteresowanie, co ma wpływ na efektywność procesu konwersji. Dlatego ważne jest, aby zadbać o szybkie ładowanie nie tylko strony głównej, ale także wszystkich innych podstron.
Rozwiązaniem dla powolnego ładowania stron może być Progressive Web App (PWA). Strona typu PWA zapewnienia najwyższą jakość odbioru stron internetowych przez wszystkie systemy operacyjne, bez względu na jakość połączenia z internetem. Dzieje się tak, ponieważ po wejściu użytkownika na tego typu stronę, jej zawartość zapisuje się w pamięci urządzenia, co oznacza, że całość lub część witryny może być wyświetlana bez dostępu do internetu.
Test A/B to proces porównywania dwóch wersji strony internetowej, przy czym zmienia się tylko jeden element. Przykładowo, można przeprowadzić test, zmieniając tylko nagłówek strony i tworząc dwie wersje strony z różnymi nagłówkami. Istotne jest, aby test A/B miał sens, co oznacza, że na stronie musi być wystarczający ruch, a test nie powinien trwać krócej niż 2 tygodnie. Jednym z popularnych narzędzi do przeprowadzania testów A/B jest Google Optimize.
Podczas prostego testu A/B tworzy się dwie wersje danej podstrony, a ruch jest równomiernie dzielony między nimi (po 50%). Każda wersja ma określoną konwersję do pomiaru, na przykład liczbę kliknięć w przycisk. Po pewnym czasie zbiera się dane, które pokazują, która wersja jest bardziej skuteczna w kontekście określonej konwersji, na przykład wyższego współczynnika konwersji lub dłuższego czasu spędzanego na stronie.
Optymalizacja konwersji zaczyna się już na etapie tworzenia reklam, które również warto testować w formule A/B, zmieniając nieznacznie komunikat.
Optymalizacja konwersji to proces ciągły, który wymaga regularnych działań. Pojedyncze prace optymalizacyjne nie są wystarczające do osiągnięcia trwałego efektu. Aby zapewnić, że nasi klienci będą wykonywać określone działania na stronie, musimy stale badać ich potrzeby i zachowania, analizować wyniki tych badań oraz testować różne rozwiązania.
Najczęściej analizowane i optymalizowane elementy strony internetowej lub sklepu internetowego to funkcjonalność, interfejs, układ, treść, czas ładowania strony i użytkowość formularzy. Poprawa współczynnika konwersji wymaga dbałości o czytelność strony, jej atrakcyjność wizualną oraz intuicyjną nawigację.
Warto również zadbać o spójność w różnych kanałach komunikacji oraz dostosować stronę do urządzeń mobilnych oraz potrzeb i oczekiwań grupy docelowej, potencjalnych klientów. Działania te pomagają w utrzymaniu i zwiększeniu współczynnika konwersji na stronie.
które moga Cię zainteresować
Bezpieczeństwo to obecnie podstawa każdej działalności online. A szczególnie ważna jest ona wszędzie tam, gdzie w grę wchodzą rozliczenia finansowe. Właśnie dlatego z dumą informujemy, że nasz system afiliacyjny przeszedł rygorystyczne penetracyjne t...
Vinted to popularna platforma, która umożliwia sprzedaż, kupno i wymianę używanej odzieży oraz akcesoriów. W ostatnich latach zyskała ogromną popularność w Polsce, co czyni ją atrakcyjnym miejscem do promocji swoich produktów. Reklamy na Vinted mogą ...
SEO (ang. Search Engine Optimization) to znane i szeroko stosowane podejście optymalizacyjne, mające na celu zwiększenie widoczności witryn w wyszukiwarkach. SXO (ang. Search Experience Optimization) jest natomiast stosunkowo nową koncepcją, łączącą ...
Przeczytaj, co mówią o nas inni