Google Analytics 4 to najnowsza wersja platformy do analityki internetowej od Google, zaprojektowana w celu zapewnienia bardziej kompleksowego i skoncentrowanego na użytkowniku podejścia do śledzenia i analizowania danych z witryny. Wprowadza ona nowy model danych i zaawansowane funkcje w celu dostosowania się do stale ewoluującego cyfrowego otoczenia.
Jedną z najbardziej znaczących zmian w GA4 jest przejście z modelu opartego na sesjach na model oparty na zdarzeniach. Oznacza to, że GA4 koncentruje się na śledzeniu indywidualnych interakcji użytkowników (zdarzeń) na stronie internetowej lub w aplikacji, oferując bardziej holistyczny obraz zachowań i interakcji użytkowników. To nowe podejście pozwala firmom uzyskać głębsze zrozumienie doświadczenia użytkownika, podróży klienta i zachowań międzyplatformowych.
GA4 kładzie również duży nacisk na prywatność i zgodę użytkowników. System został zaprojektowany tak, aby gromadzenie i wykorzystywanie danych było zgodne z przepisami o ochronie danych, takimi jak RODO i CCPA. Ponadto GA4 wykorzystuje uczenie maszynowe i analitykę predykcyjną. Dzięki temu zapewnia przydatne informacje i rekomendacje, które pomogą firmom podejmować świadome decyzje w celu poprawy ich obecności w Internecie.
Zaawansowane funkcje raportowania i analizy danych w czasie rzeczywistym umożliwiają firmom lepsze zrozumienie interakcji użytkowników, śledzenie konwersji i optymalizację strategii online.
Omówmy po kolei wskaźniki, które nastręczają użytkownikom najwięcej pytań: sesje, średni czas trwania sesji, współczynnik odrzuceń i konwersje.
Zarówno w UA, jak i GA4, sesja reprezentuje okres interakcji użytkownika z witryną lub aplikacją. Jednak sesje te są inaczej obliczanej w GA4 i UA, a różnica ta może skutkować mniejszą liczbą sesji obliczonych w GA4 niż w UA.
UA (Universal Analytics) | GA4 (Google Analytics 4) |
Sesje są oparte na czasie. Domyślnie sesja kończy się po 30 minutach braku aktywności. Oznacza to, że jeśli użytkownik nie wchodzi w interakcję z witryną przez ponad 30 minut, jego bieżąca sesja kończy się, a nowa sesja rozpoczyna się, gdy użytkownik wykona akcję. |
Sesje są teraz bardziej zorientowane na zdarzenia i użytkownika. Sesja rozpoczyna się, gdy użytkownik wchodzi w interakcję z witryną lub aplikacją, np. klikając stronę, wyzwalając zdarzenie lub wykonując akcję. Sesja może trwać dłużej, jeśli użytkownik pozostaje aktywny. |
Tak więc kluczowe czynniki, które przyczyniają się do niższej liczby sesji w GA4 w porównaniu do UA, obejmują:
W przeciwieństwie do UA, w którym domyślny limit czasu sesji jest ustawiony na 30 minut, ale można go wydłużyć do maksymalnie 4 godzin, GA4 ma regulowany limit czasu sesji, umożliwiając wydłużenie go do maksymalnie 7 godzin i 55 minut. Ma to wpływ na sposób śledzenia sesji użytkowników. Na przykład, w UA, jeśli ktoś opuścił Twoją witrynę na pięć godzin, byłby rzeczywiście liczony jako dwie oddzielne sesje ze względu na maksymalny 4-godzinny limit czasu sesji. W GA4, z wydłużonym limitem czasu sesji, byłyby one liczone jako jedna ciągła sesja, zapewniając dokładniejszą reprezentację zaangażowania użytkowników.
Ważny fakt: W Universal Analytics sesje resetują się o północy, tworząc wiele sesji, jeśli aktywność obejmuje ten czas. W Google Analytics 4 reset sesji zależy od ustawienia strefy czasowej, co pozwala na dokładniejsze śledzenie ciągłych sesji użytkowników, zwłaszcza w różnych strefach czasowych.
Różnica w sposobie obliczania średniego czasu trwania sesji w GA4 w porównaniu do UA jest odzwierciedleniem zmiany filozofii śledzenia z sesji na interakcje użytkownika.
UA (Universal Analytics) | GA4 (Google Analytics 4) |
Średni czas trwania sesji użytkownika jest obliczany w sekundach, niezależnie od tego, czy strona internetowa znajduje się na pierwszym planie, czy w tle (z wyłączeniem czasu spędzonego na ostatnio odwiedzanej stronie internetowej). |
Średni czas trwania sesji z zaangażowaniem jest obliczany w sekundach i mierzony od rozpoczęcia sesji do momentu uruchomienia eventu unload. |
W UA średni czas trwania sesji jest obliczany poprzez podzielenie całkowitego czasu trwania wszystkich sesji przez całkowitą liczbę sesji. Mierzy on średni czas, jaki użytkownicy spędzają w witrynie podczas sesji. Ponieważ jednak UA wykorzystuje stały czas trwania sesji (30 minut bezczynności lub koniec dnia), sesje mogą zostać sztucznie skrócone, jeśli użytkownik opuści witrynę i powróci po pewnym czasie. Jeśli nie zostanie to uwzględnione w analizie, może to prowadzić do niedokładności w metrykach średniego czasu trwania sesji.
W GA4 metryka ta jest obliczana jako średni czas trwania sesji z zaangażowaniem w sekundach, mierzony od początku sesji do momentu uruchomienia zdarzenia “unload”. Jest to dokładniejszy pomiar, ponieważ bezpośrednio śledzi czas, jaki użytkownicy spędzają aktywnie w witrynie lub aplikacji, od momentu rozpoczęcia sesji do momentu opuszczenia lub zamknięcia strony.
Należy zauważyć, że w GA4 definicja zaangażowanych sesji jest bardziej szczegółowa i powiązana z określonymi kryteriami. Sesja z zaangażowaniem w GA4 to sesja, w której:
Ważny fakt: Domyślnie większość raportów w GA4 nie zawiera metryki średniego czasu trwania sesji. Zamiast tego wyświetlany jest średni czas zaangażowania - średni czas, przez jaki aplikacja znajdowała się na pierwszym planie lub strona internetowa utrzymywała skupienie w przeglądarce.
Zarówno w UA, jak i GA4, implementacja śledzenia zdarzeń i innych interakcji może wpływać na sposób obliczania i interpretowania współczynnika odrzuceń.
UA (Universal Analytics) | GA4 (Google Analytics 4) |
Współczynnik odrzuceń jest obliczany jako procent sesji jednostronicowych (sesji z tylko jedną interakcją) ze wszystkich sesji. |
Współczynnik odrzuceń jest obliczany jako procent niezaangażowanych sesji. |
Jeśli zaimplementowałeś wiele zdarzeń śledzenia w UA, także możliwe było, że sesje użytkowników, którzy weszli z nimi w interakcję, ale nie przeglądali dodatkowych stron, były klasyfikowane jako sesje z zaangażowaniem, a nie odrzucone. Mogło to prowadzić do zaniżenia współczynnika odrzuceń. Z drugiej strony, witryny z niewielką liczbą lub bez żadnych śledzonych zdarzeń mogły mieć wyższy współczynnik odrzuceń, ponieważ wszelkie sesje jednostronicowe (nawet te z interakcjami) były liczone jako odrzucone.
W GA4 współczynnik odrzuceń jest obliczany na podstawie obecności zdarzeń zaangażowania, które są określonymi zdarzeniami zdefiniowanymi jako wartościowe interakcje. Zdarzeniami takimi mogą być m.in. konwersje. Jeśli zdarzenie zaangażowania zostanie policzone jako konwersja, sesja, w której wystąpiło to zdarzenie, nie zostanie uznana za odrzuconą, nawet jeśli jest to sesja z pojedynczym zdarzeniem i odsłoną zaledwie jednej strony.
Tak więc, w przeciwieństwie do UA, dodanie śledzenia zdarzeń w GA4 nie ma bezpośredniego wpływu na współczynnik odrzuceń, chyba że pojedyncze zdarzenia są liczone jako zdarzenia konwersji.
Ważna uwaga: Domyślnie większość raportów w GA4 nie zawiera wskaźników Engagement Rate i Bounce Rate. Aby wyświetlić te metryki w raportach, należy dostosować raport.
które moga Cię zainteresować
Bezpieczeństwo to obecnie podstawa każdej działalności online. A szczególnie ważna jest ona wszędzie tam, gdzie w grę wchodzą rozliczenia finansowe. Właśnie dlatego z dumą informujemy, że nasz system afiliacyjny przeszedł rygorystyczne penetracyjne t...
Vinted to popularna platforma, która umożliwia sprzedaż, kupno i wymianę używanej odzieży oraz akcesoriów. W ostatnich latach zyskała ogromną popularność w Polsce, co czyni ją atrakcyjnym miejscem do promocji swoich produktów. Reklamy na Vinted mogą ...
SEO (ang. Search Engine Optimization) to znane i szeroko stosowane podejście optymalizacyjne, mające na celu zwiększenie widoczności witryn w wyszukiwarkach. SXO (ang. Search Experience Optimization) jest natomiast stosunkowo nową koncepcją, łączącą ...
Przeczytaj, co mówią o nas inni