Zespół INIS ma za sobą 3 owocne dni spędzone w Warszawskim Multikinie Złote Tarasy, gdzie w dniach 7-9 czerwca odbywała się (już piętnasta) odsłona jednej z najbardziej inspirujących i wskazujących nadchodzące trendy konferencji marketingowych, czyli Forum IAB. Mieliśmy tę przyjemność, by być jednym ze sponsorów głównych tego wydarzenia i aktywnie w nim uczestniczyć.
Forum IAB, organizowane przez IAB Polska jest ze względu na swój poziom merytoryczny wydarzeniem bardzo opiniotwórczym. Na scenie stają eksperci z dużym doświadczeniem i wszechstronną wiedzą - mowa nie tylko o topowych marketerach, mediaplanerach, strategach i przedsiębiorcach. Prelegentami są także przedstawiciele świata mediów, technologii wykraczającej poza sam digital marketing, a także sztuki, dzięki czemu program konferencji przekracza ramy eventu wyłącznie dla specjalistów związanych ze światem digital marketingu, poruszając także zagadnienia społeczne. A te oczywiście na świat reklamy internetowej również w znaczący sposób oddziałują. Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem “Transformacja na sterydach”, co ma odzwierciedlać tempo zmian na rynku szeroko pojmowanego digitalu - który ze względu na globalne wydarzenia przyspieszył w sposób zdecydowanie przekraczający prognozy sprzed kilku lat. Najlepszym dowodem jest fakt, że sama konferencja także odbyła się w formule hybrydowej, będąc dostępna zarówno dla widowni zgromadzonej w Multikinie Złote Tarasy, jak i dla setek odbiorców, uczestniczących w niej sprzed ekranów swoich laptopów.
Do roli keynote speakera w bieżącym roku zaproszono dr. Macieja Kaweckiego, którego prezentacja "Świat Lema to już nie przyszłość" otwierała całe wydarzenie. W niej mogliśmy usłyszeć m.in. o roli, którą w procesie udoskonalania technologii powinien pełnić człowiek - stać w jej centrum i być (jako podstawowa cząstka społeczności) beneficjentem postępu technologicznego. W erze coraz mocniej wkraczającej w każdy element naszego życia automatyzacji firmy technologiczne nie powinny tracić z oczu celu nadrzędnego, którym powinno być dostarczanie rozwiązań pomagających walczyć z rzeczywistymi problemami społecznymi. Społeczna odpowiedzialność to zatem pierwszy z trendów, które wybrzmiały podczas tegorocznego Forum. Poza wspomnianym Maciejem Kaweckim, tematy związane ze społecznymi zagadnieniami w biznesie online poruszyli także m.in.:
A jakie pozostałe trendy można wskazać na podstawie poprowadzonych wykładów?
Szumnie zapowiadana apokalipsa plików cookie (póki co) nadal nie nastała, choć faktem jest, że coraz więcej rozwiązań w branży technologicznej jest projektowane w trendzie cookieless. Przeglądarki jak Firefox, czy Safari coraz częściej posiadają swoje natywne rozwiązania mające uniemożliwiać śledzenie działań ich użytkowników przy pomocy cookiesów. Jak zatem powinna przygotować się do niej, mocno dotychczas zależna od ciasteczek, branża digital advertising? Podczas Forum IAB padło kilka wniosków i propozycji. Jednym z rozwiązań wydaje się być wracające do łask targetowanie kontekstowe. Bynajmniej nie na zasadzie znanej nam dotychczas z czasopism i gazet, a właśnie na sterydach. O tych zagadnieniach traktowały m.in. prezentacje:
Mówiąc o transformacji na sterydach, warto także odnieść się do jednego z głównych czynników, który na przyspieszone tempo wzrostu miał niebagatelny wpływ. Chcąc nie chcąc przeniesienie znacznej części życia do online, które dla branży digital marketingu okazało się dopalaczem, miało miejsce na skutek wydarzenia społecznie szkodliwego, jakim jest pandemia COVID-19. Jak zatem branża internetowa powinna reagować na tę okoliczność i co może zrobić, by zachować się skutecznie, ale także odpowiedzialnie? Tematy związane z pandemią koronawirusa poruszyli w swoich wystąpieniach m.in:
Podczas konferencji będącej jednocześnie okazją do spotkania się na żywo (w liczbie przekraczającej 800 osób) specjalistów rynku digital w Polsce nie mogło także zabraknąć tematów związanych ze specyfiką pracy w tej branży i analizą samego rynku. Te zagadnienia zostały poruszone przede wszystkim w prelekcjach:
Nie mogło również zabraknąć motywu, który w świecie reklamy internetowej jest i zapewne jeszcze długo będzie przedmiotem sporów i badań wielu marketerów. Gdzie leży złoty środek w relacji działań wizerunkowych i sprzedażowych? Ile biznesów i case study tyle opinii. Jednak dziś, dzięki dużej mierzalności efektów możemy próbować wyciągać coraz dalej posunięte wnioski. Analizą tego zagadnienia zajęli się w swoich prelekcjach:
Podczas Forum IAB poruszony został również wpływ wojny na sytuację branży digital marketingowej w Ukrainie i vice versa. W swoim specjalnym wystąpieniu „The war in Ukraine and digital industry: impact, challenges and opportunities” Anastasiya Baydachenko z IAB Ukraine, opowiedziała, jaką role odgrywają nowe technologie podczas wojny i jak ułatwiły władzom w Kijowie nie tylko pomaganie swoim obywatelom, ale również walkę z rosyjskim najeźdźcą. Cyfryzacja i „państwo w smartfonie” były ważnymi motywami kampanii wyborczej prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego, który wraz z rządową administracją wzorcowo wykorzystuje narzędzia digitalowe podczas rosyjskiej inwazji.
Brand purpose to kolejny warty wspomnienia trend, który przewijał się w wielu prezentacjach tegorocznego Forum IAB. Refleksja nad tym, czy obecność i zaangażowanie marek w społecznie gorące tematy jest pożądana, skuteczna i pożyteczna stanowi niesamowitą wartość dodaną i wskazuje na dużą odpowiedzialność i świadomość marketerów, którzy chcą i umieją wykorzystywać zasięgi marek dla słusznych celów, nie tylko sprzedażowych. Mówili o tym w swoje prelekcji m.in. Jacek Karolak ze 180heartbeats + Jung v Matt w prelekcji “Czy twoje ulubione masło walczy już o równouprawnienie i czyste oceany? Rozbuchane oczekiwania “brand purpose” a rachunek biznesowy.”, w której zastanawiał się, czy każda marka powinna mieć swój pozabiznesowy cel i jak powinna podchodzić do jego komunikowania by odbywało się to w sposób rozsądny i pozostający w zgodzie z charakterystyką produktu.
Dla zrównoważenia powagi ważkich tematów warto odnotować również prezentację “Ciszej, tatuś się chce pobawić! Dlaczego trend udoroślenia zabawy warto wykorzystać w marketingu?” autorstwa Marty Ulman i Jakuba Kwaczyńskiego z GoldenSubmarine, którzy przyjrzeli się statystykom mówiącym o tym, jak chętnie bawią się dorośli, dlaczego to robią, czy stanowi to dla nich “guilty pleasure” i czego konkretnie się wstydzą w zabawie, oraz wskazali przykłady marek, które odniosły sukces dzięki stworzeniu produktów, kreacji i komunikacji związanej z zabawą dorosłych.
Powyższe trendy to tylko niektóre z gorących wątków, które gościły w agendzie. Duża ilość inspiracyjnych prelekcji uniemożliwia wskazanie jednoznacznie dominującego tematu i to…bardzo dobrze! Różnorodność naszej branży, stanowi jej niepodważalną zaletę. Szerokie spektrum poruszanych zagadnień - od tematów obejmujących wątki społeczne, takie jak odpowiedzialność biznesu, czy sytuacja geopolityczna przez branżowe must-have, jak branding, performance, video marketing, e-sport, live commerce, aż po tematy tak specjalistyczne i dla wielu abstrakcyjne jak metaversum czy NFT wskazuje na to, że digital marketing jest obecny w wielu elementach i sytuacjach naszego życia. Tak wielu, że być może nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Dlatego warto za nim nadążać, analizować go, a także słuchać i rozmawiać o nim właśnie podczas takich wydarzeń jak Forum IAB.
*Zdjęcia pochodzą z zasobów i zostały wykorzystane dzięki uprzejmości IAB Polska.
które moga Cię zainteresować
Bezpieczeństwo to obecnie podstawa każdej działalności online. A szczególnie ważna jest ona wszędzie tam, gdzie w grę wchodzą rozliczenia finansowe. Właśnie dlatego z dumą informujemy, że nasz system afiliacyjny przeszedł rygorystyczne penetracyjne t...
Vinted to popularna platforma, która umożliwia sprzedaż, kupno i wymianę używanej odzieży oraz akcesoriów. W ostatnich latach zyskała ogromną popularność w Polsce, co czyni ją atrakcyjnym miejscem do promocji swoich produktów. Reklamy na Vinted mogą ...
SEO (ang. Search Engine Optimization) to znane i szeroko stosowane podejście optymalizacyjne, mające na celu zwiększenie widoczności witryn w wyszukiwarkach. SXO (ang. Search Experience Optimization) jest natomiast stosunkowo nową koncepcją, łączącą ...
Przeczytaj, co mówią o nas inni